ICAs konsumentpackade kött
En utvärdering i butiksledet
Hittills har nästan allt färskt kött, som sålts i Ica-butiker, styckats och paketerats i butikerna.
Köttavdelningen hos de flesta Ica-butikerna har länge tampats med dålig lönsamhet, främst
beroende på stort svinn och höga arbetskostnader. För att ändra på detta upprättade Ica
tillsammans med Hilton Food Group (HFG) en anläggning i Västerås, där färskt kött
finstyckas och paketeras, innan det levereras till merparten av landets Ica-handlare. Under
hösten 2004 fick en del butiker sina första leveranser av så kallat kpk (konsumentpackat kött).
Ica och HFG är intresserade av att se hur väl projektet slagit igenom. Denna studie är en
uppföljning av projektet, och det syftar till att utreda hur lönsamheten i butikernas
köttavdelning har ändrats sedan butikerna övergått till Icas kpk, samt utreda vad skillnaderna
mellan butikernas lönsamhet beror på.
Det empiriska materialet har insamlats genom att fyra Ica Supermarketbutiker och en
Maxibutik i mellersta Sverige lämnat siffror om försäljning och kostnader i köttavdelningen.
Data avser oktober - december 2004 och jämförs med samma variabler från motsvarande
period 2003. Även intervjuer med butikspersonal har gjorts för att få en uppfattning om hur
arbetssättet skiljer sig mellan butikerna.
Studien bygger på transaktionskostnadsteorin, som förklarar hur Ica, HFG och Ica-butikerna
genom vertikal integration kan undvika onödigt kostsamma transaktioner.
Transaktionskostnadernas bestämningsfaktorer tillämpas på den situation, som Ica-butikerna
hamnat i sedan företaget övergick att sälja Icas kpk.
Precis som Ica hade förutsagt minskade butikernas kostnader vid övergången till Icas kpk. En
av de främsta orsakerna är att svinnet minskat markant, eftersom Icas kpk har en hållbarhet,
som vida överstiger butiksstyckade produkter. En annan orsak är att antalet arbetstimmar
generellt halverats, eftersom arbetssättet blivit betydligt enklare. Inköpspriset för kpk är
emellertid högre, vilket tvingar butikerna till att sänka sina försäljningsmarginaler med
följden att bruttointäkterna minskar.
Det visade sig att endast tre av de fem undersökta butikerna hade fått bättre resultat sedan de
startade med att sälja Icas kpk. För dessa tre var kostnadsbesparingen större än de minskade
intäkterna. En butik låg kvar på samma nivå medan den största, Maxibutiken, hade sänkt sin
lönsamhet något.
Det finns flera skäl till att skillnaderna mellan butikerna är stora. Butikerna har mycket olika
arbetssätt, och antalet butiksstyckade artiklar varierar stort. Det finns stor spännvidd vad
gäller sortimentsbredd. Butikerna har skilda uppfattningar om huruvida de ska ha
försäljningsaktiviteter för kött samt om köttartiklar, vars slutdatum närmar sig, ska reas ut.
Likaså medför butikernas egen profilering, deras geografiska läge och deras
omsättningsvolym att utgångspunkten för försäljningsmarginal och sortimentsbredd inte är
densamma.
Hösten 2004 har varit en lärotid för butikerna att bygga upp rätt sortiment. Dessutom har det
tagit tid att hitta läget för prissättning och hur stora volymer man skulle beställa. Under våren
2005 har försäljningen och lönsamheten förbättrats en hel del. Sedan butikerna införde
avdelningsredovisning i samband med Icas kpk, har medvetenheten om bl.a. svinn och
lönsamhet ökat. Detta har öppnat dörren för nya idéer och arbetssätt.