Sök:

Hur vänder man ett omotiverat elevklimat till ett mer motiverat, sett ur elevens perspektiv?


Hur va?nder man ett omotiverat elevklimat till ett mer motiverat, sett ur elevens perspektiv? ?How do we change the students behavior from unmotivated to motivated, from their own point of view?? Problemomra?de Detta arbete a?r en underso?kande studie vilket inneba?r att jag har gjort fokusgruppsintervjuer fo?r att ta reda pa? vad skolan kan go?ra fo?r att o?ka motivationen hos elever som upplever skolan som tra?kig och icke meningsfull. Studien tar ett elevcentrerat perspektiv och resultatet bygger pa? elevernas egna utsagor. Problemomra?det baseras pa? skolans va?rdegrund som den beskrivs i ?Ny skollag i praktiken? (2010), i vilken det fastsla?s att skolan ska arbeta fo?r alla ma?nniskors lika va?rde och undervisningen skall anpassas till varje barn fo?rutsa?ttningar. Denna studies ansats a?r att urskilja olika faktorer till vad som o?kar eller sa?nker elevernas motivation samt att koppla dessa faktorer till upplevelsen av kasam, ka?nslan av sammanhang av Antonovky (2005). Fo?rfattaren menar att begriplighet, hanterbarhet men framfo?r allt meningsfullhet a?r starkt fo?rknippat med motivation, utifra?n detta perspektiv a?r det intressant att underso?ka om eleverna sja?lva uttrycker na?got liknande. Metod Studien a?r genomfo?rd med en kvalitativ och hermeneutisk ansats, da?r syftet har varit att komma na?ra och tolka elevernas egna utsagor utifra?n deras perspektiv. Datainha?mtandet har skett genom intervjuer i fokusgrupper. 3 Syfte Det o?vergripande syftet med denna studie a?r att utifra?n ett elev perspektiv underso?ka vad skolan kan go?ra fo?r att o?ka motivationen hos elever som upplever skolan som tra?kig och icke meningsfull. Studien vill ocksa? ge ett uto?kat kunskapsbidrag till forskning om elevernas egen syn pa? vad skolan kan go?ra fo?r att o?ka elevernas motivation. De preciserade fra?gesta?llningarna a?r: ? Hur upplever elever att pedagogernas bemo?tande pa?verkar deras motivation? ? Vilken syn har elever pa? betydelsen av relationer fo?r deras motivation? ? Vad anser eleverna sja?lva a?r det viktigaste fo?r att de skall ka?nna sig motiverade i skolan? Konklusion I denna studie gav eleverna sin syn pa? vad som var viktiga motivationsho?jande inslag i skolan. Enligt elevernas utsagor fanns det en gemensam na?mnare fo?r att de skulle vara motiverade och kunna lyckas med skolans uppdrag relationernas betydelse. Goda relationer skapar fo?rutsa?ttningarna fo?r att eleverna skall ka?nna en ho?g upplevd ka?nsla av sammanhang. Goda relationer mellan elev och la?rare men ocksa? mellan elev och kompisar a?r en fo?rutsa?ttning fo?r att den inre motivationen skall infinna sig. Det har visat sig i studien att det a?r det relationella perspektivet pa? la?rande som eleverna fo?redrar. Den specialpedagogiska kopplingen till resultatet i denna studie a?r att pedagogerna i allma?nhet men specialpedagoger i synnerhet bo?r utga? mer ifra?n elevernas egna perspektiv na?r det ga?ller undervisningen, eleverna vill vara mer delaktiga. Pedagogerna bo?r a?ven fokusera pa? att skapa mo?jligheter fo?r de bakomliggande processerna till motivation, som ka?nslan av sammanhang. Denna studies kunskapsbidrag a?r till stor del riktat mot skolan da?r underso?kningen a?r gjord, men resultatet kan a?ven anva?ndas av andra skolor med liknande problematik. Resultatet av denna studie kan anva?ndas fo?r att utveckla den pedagogiska verksamheten genom att kontinuerligt efterforska och tillfo?ra ny kunskap om hur skolans verksamhet pa?verkar den enskilda elevens motivation samt hur olika pedagogiska val pa?verkar barnens mo?jligheter till att de skall ka?nna en positiv och motiverande inla?rningssituation.

Författare

Jonas Säll

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..