Sök:

Hur väljer lärarna läroböcker i religionskunskap


Läroböcker i religionskunskap har varit omdiskuterat därför att informationen ofta kan upplevas som inaktuell. Syftet med vårt examensarbete är därför att se hur några lärare väljer läroböcker i ämnet religionskunskap. Vidare kommer vi att ta reda på elevernas inställning till religionskunskapsämnet. Vi kommer att göra kvalitativa intervjuer med lärare och elever från två olika skolor, för att kunna uppnå vårt syfte. Resultatet av vår undersökning visar att resurserna inte är tillräckliga på skolorna och att religionskunskapsböcker dessvärre inte prioriteras. Lärarna förlitar sig på innehållet i läroböckerna och det slarvas med granskandet. Elevernas inställning till religionskunskap är varierande, men majoriteten är relativt nöjda.

Författare

Remziye Gultekin Lena Persson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Centrum för teknikstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..