Sök:

Hur utvecklar man ett matfestivalkoncept ur ett upplevelseproduktionsperspektiv?

exemplifierat med en konceptutveckling för Vaxholms matfestival

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur existerande matfestivaler arbetar med konceptutveckling, tematisering och storytelling ur ett upplevelseproduktionsperspektiv. Intervjuer har genomförts med tre strategiskt utvalda matfestivaler i Norden; Den Norske Matfestivalen i Ålesund, Matfesten i Skellefteå och Matfestivalen i Skövde. Uppsatsen beskriver metoder inom upplevelseproduktion så som; konceptutveckling, tematisering och storytelling. Organisationen Vaxholms Matfestival önskar skapa en matfestival, i början av juni, med syfte att förlänga samt agera som ett startskott för sommarsäsongen i Vaxholm. Baserat på intervjuresultaten och litteratursökningen har jag utvecklat ett koncept för en kommande matfestival ? Vaxholms Matfestival. Genom att, vid en konceptutveckling, använda tematisering och storytelling kan man skapa en känsla som genomsyrar festivalen och sprids till gästerna. Dessutom kan det ha en positiv inverkan på destinationens image och attraktionskraft och kan locka fler besökare till orten. Mina resultat visar att ingen av de undersökta matfestivalerna idag använder sig av varken konceptutveckling, tematisering eller storytelling. Konceptet som utvecklats beskriver Vaxholms Matfestivals syfte, mål, målgrupp, organisation och marknadsföring. Det innehåller även förslag på flera olika teman och ett konkret förslag under temat Matens ursprung som innehåller idéer på aktiviteter, underhållning och storytelling.

Författare

Sanna Ahlm

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..