Sök:

Hur uppmärksammas och delas tyst kunskap inom konsultföretag?

Varför är tyst kunskap viktigt och hur kan den tas tillvara på i konsultföretag?

Idag är kunskap viktigt för värdeskapande inom nästan alla branscher, men inom konsultföretag är det extra påtagligt då kunskapen som genereras och delas bildar kärnan i företagets tjänster. Kunskap kan delas upp i två former, en explicit och en tyst form.?Tyst kunskap? definieras som den form av kunskap som är svår att dokumentera och som grundar sig i känslor, värderingar, personliga åsikter och erfarenheter samt ligger inbäddad i en organisations kultur, vilket medför att den är svår för andra företag att imitera. Mycket av den kunskap som bidrar till ökad prestation och konkurrensfördelar är baserad på tyst kunskap.Syftet med detta projekt är att undersöka vad tyst kunskap är, huruvida denna uppmärksammas och tas tillvara i konsultföretag samt hur denna kan utnyttjas för att uppnå konkurrensfördelar. Undersökningen bygger på en litteraturstudie om framförallt ?Knowledge Sharing? och tyst kunskap samt en empirisk och komparativ studie baserad på intervjuer med två konsultföretag som skiljer sig i storlek och bransch.Resultatet från litteraturstudien visar på att tyst kunskap är viktig inom problemlösning och leder till ökad kvalitet i konsulternas arbete. Tyst kunskap delas genom personlig kontakt och vid utbyte av erfarenheter. Ur litteraturstudien framkom att en väl fungerande kunskapsdelning, exempelvis genom dokumentation av projekt, bidrar till ökad prestation och innovation. För att motivera anställda till att delta i delning av tyst kunskap krävs en öppen företagskultur som främjar social interaktion, tillit och delad vision. Det finns även motiverande lösningar så som ?Push & Pull?, belöningssystem och incitament för att konsulter ska vilja dela med sig av kunskap.Efter intervjuerna med de två konsultföretagen kan det konstateras att begreppet ?tyst kunskap? inte tycks vara känt och därmed finns inga etablerade metoder för att ta tillvara på denna form av kunskap. Däremot är konsultföretagen medvetna om vikten av kunskapsutbyte och social kontakt, vilket leder till att detta främjas av respektive företagskultur. Skillnader i kunskapsdelning på grund av företagens olika storlek kunde iakttas, då ett litet företag mer naturligt kan bibehålla en informell kommunikation med mer personlig kontakt. Båda konsultföretagen har infört incitament för att motivera till kunskapsdelning och har institutionaliserat aktiviteter för delning av explicit kunskap. Dock återfanns svårigheter i att hitta en balans mellan elektroniska hjälpmedel och personlig kontakt.En slutsats som kan dras är att kunskapsdelning och främst delning av tyst kunskap är av yttersta vikt för konsultföretag. För att bättre kunna utnyttja den tysta kompetens som finns bör konsultföretag bli mer medvetna om termen tyst kunskap och arbeta aktivt och kontinuerligt med denna. Genom att institutionalisera aktiviteter där tyst kunskap delas, så som brainstorming och erfarenhetsutbyten, kan konsultföretag uppnå högre produktinnovation och konkurrenskraft.

Författare

Maria Danielsson Anna Kockum

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..