Hur upplever personer med kronisk sjukdom patientundervisning?
Den som har en kronisk sjukdom är beroende av andra människor för att kunna
hantera det dagliga livet. Genom sundare livsstil med tobaksavvänjning, motion
och bättre mat, kan en del kroniska sjukdomar förebyggas och lindras. För att
stödja patienter ges patientundervisning i olika former. Med utgångspunkt i ett
livsvärldsperspektiv utgör patientens skildring av sin vardag grunden för
vården. Syftet var att genom en litteraturstudie belysa hur personer med
kronisk sjukdom upplevde patientundervisning. Studien var en litteraturstudie
baserad på åtta kvalitativa artiklar. Innehållsanalys genomfördes enligt
Graneheim och Lundman (2004). Resultatet utgjordes av tre kategorier: Behov av
stöd, vikten av förtroende och flera olika kunskapsbehov. Personer med kronisk
sjukdom behövde stöd i form av hjälp med att prioritera vad som var viktigast i
början av sjukdomen, stöd i grupp och en enkel väg till vården. Dåligt
bemötande, olika svar på samma fråga och uteblivna svar från läkaren som
förväntades ge svar på symtom, diagnos och behandling minskade förtroendet och
tillit. Hur informationen gavs var av stort värde för trovärdigheten. Mer
kunskap och information efterfrågades. Enkel och personlig undervisning var
viktig i början. Vid förändring av den kroniska sjukdomen uppstod behov av
individuell förklaring till symtomen, vilka åtgärder som kunde sättas in och
hur det påverkade den kroniskt sjukes dagliga liv. Vid ett
livsvärldsperspektiv, som innebär att patientens skildring av sin vardag utgör
grunden, blir vården enklare och mer fokuserat på patientens egna upplevelser
om vad som underlättar det dagliga livet med en eller flera kroniska sjukdomar.