Sök:

Hur uppfattas kvalitén på Borås Stadsteater?

En empirisk undersökning

Idag verkar Borås Stadsteater på en kvick förändring av markanden där ökad konkurrens och rask förändring av teknologin inverkar. Kvalitet har blivit ett viktigt konkurrensmedel för att teatern ska överleva på en markand där hård konkurrens råder. Ett tjänsteföretag som Borås Stadsteater använder sig av kvalitet som konkurrensmedel för att främst åtskilja sig själva från sina konkurrenter genom att erbjuda högre kvalitet än sina konkurrenter.Syftet med denna uppsats är att förstå vilka dimensioner och aspekter av kvalitet som påverkar Borås Stadsteater. Forskningsfrågan som berör denna uppsats är: Vad påverkar den kundupplevda tjänstekvalitén på Borås Stadsteater? Datainsamligsprocessen är realiserad genom en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning. Väsentlig teori för uppsatsen är Grönroos teori om den kundupplevda tjänstekvaliteten.Slutsatserna från enkätundersökningen visar att kvaliteten på Borås Stadsteater påverkas av fem dimensioner. Dessa fem dimensioner är ogripbarhet, pålitlighet, försäkring, tillgänglighet och empati. Den kundupplevda tjänstekvalitén på Borås Stadsteater påverkas antigen positivt eller negativt av dessa dimensioner.

Författare

Alina Munteanu

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..