Sök:

Hur tar man tillvara på, och utvecklar, specialistkunskapen i ett IT-företag?


När IT-bubblan växte så enormt under slutet av 90-talet pumpade investerare in kapital i företagen. Mycket av pengarna gick till enorma löner, speciellt till dem som var riktigt kunniga. När bubblan sedan sprack gick många företag omkull, och de som trots allt klarade sig fick en svidande läxa och blev tvungna att tänka mer långsiktigt.Med den bakgrunden tyckte vi det var intressant att se hur IT-företag gör idag för att behålla kompetens, utan att för den skull betala astronomiska löner. Vi fokuserar därför på de aspekter som i första hand inte är av monetär karaktär, såsom en hög lön, aktier eller optioner.Uppsatsen innehåller en fallstudie av Combitech. Vi har valt att göra två intervjuer, en intervju med en chef och en intervju med en anställd. De grundläggande frågorna handlar om hur man arbetar med att få IT-konsulter att trivas på jobbet och hur man arbetar med att vara ett attraktivt företag på arbetsmarknaden. Combitech var ett mycket bra företag att genomföra studien på. Det beror till stor del på att Combitech har en platt organisation där konsulterna är sina egna chefer, vilket medför en stor frihet och därtill mycket eget ansvar. Kombinationen av att cheferna har en mer stödjande roll och IT-konsulternas fria arbetssätt ger grund till innovation och fritt tänkande, där IT-konsulterna får använda sin kompetens till fullo. Det ger också utbildningsperspektivet ett nytt djup.Studien visar att det finns företag som arbetar mycket målmedvetet med att vara en attraktiv arbetsgivare för arbetssökande, utan att för den skull göra sig känd för att betala enorma löner. Combitech visade sig vara ett gott exempel på ett företag som arbetar aktivt och metodiskt med personalutveckling i den form vi avsåg att studera.

Författare

Anders Weinoff Petrus Edvardsson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..