Sök:

Hur tänker konsumenten vid val av matbröd?

När man arbetar med koncept och produktutveckling är det viktigt att veta vad det är som styr valen av livsmedel då konsumenten står i livsmedelsbutiken. Detta examensarbete avgränsas till matbröd, studiens syfte var att undersöka hur konsumenten tänker vid val av matbröd (se syfte) i två olika städer i Skåne. Datainsamlingen skedde i form av en enkätundersökning och en kvalitativ intervjuundersökning. Enkätundersökningens resultat visar att mitt i veckan äter deltagarna vanligtvis färdigpaketerat matbröd som inhandlas i samband med övriga livsmedel i livsmedelsbutiken. Men vid helg och vid besök av gäster ändras köpbeteendet. De flesta enkät- och intervju deltagarna var nöjda med butikens utbud av matbröd. Resultatet av intervjuundersökningen visar att deltagarna har tre olika utgångspunkter då de väljer matbröd. Smak, hälsa och bekvämlighet. Ju mer färg på matbrödet desto godare och hälsosammare uppfattar konsumenten det. En slutsats är att dagens tidssparande konsumenters önskemål och behov av att handla allt på ett ställe. Samtidigt som de söker mer smakligt och hälsosamt matbröd skulle de kunna tillgodoses genom att småbagerierna etablera sig i köpcentrum.

Författare

IngaLena Åkesson Marie Nilsson

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Institutionen för beteendevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..