Hur ska tjänsteleverantörer nå framgång på den svenska IP-telefonimarknaden för företag?
Management of enterprisesIP-telefoniFöretagsmarknadenFramgångsfaktorerFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syfte: Vi avser att diskutera varför inte fler svenska företag idag använder IP-telefoni, och vi tänker föreslå ett antal framgångsfaktorer för tjänsteleverantörer på företagsmarknaden för IP-telefoni? Metod: Vi har genomfört nio stycken kvalitativa intervjuer med olika aktörer och kunder i branschen och vi tycker oss med hjälp av dessa ha tillräckligt med material för att besvara vårt syfte. Teoretiska perspektiv: För att förklara och tolka vår empiri har vi använt oss av tre olika slag av teori inom områdena teknologi /standard, produkterbjudande/affärsmodeller och tjänster/relationer. Empiri: Empirin är uppdelad i två avsnitt. Det första för att förklara teknologin bakom IP-telefonin och det andra för att studera marknaden med hjälp av våra intervjuobjekt. Resultat: IP-telefonins blygsamma utbredning på den svenska företagsmarknaden är dels praktisk, dels marknadspsykologisk då teknologin ännu inte nått full acceptans på marknaden. Ett antal framgångsfaktorer för tjänsteleverantörer har identifierats.