Sök:

Hur ska tjänsteleverantörer nå framgång på den svenska IP-telefonimarknaden för företag?


Syfte: Vi avser att diskutera varför inte fler svenska företag idag använder IP-telefoni, och vi tänker föreslå ett antal framgångsfaktorer för tjänsteleverantörer på företagsmarknaden för IP-telefoni? Metod: Vi har genomfört nio stycken kvalitativa intervjuer med olika aktörer och kunder i branschen och vi tycker oss med hjälp av dessa ha tillräckligt med material för att besvara vårt syfte. Teoretiska perspektiv: För att förklara och tolka vår empiri har vi använt oss av tre olika slag av teori inom områdena teknologi /standard, produkterbjudande/affärsmodeller och tjänster/relationer. Empiri: Empirin är uppdelad i två avsnitt. Det första för att förklara teknologin bakom IP-telefonin och det andra för att studera marknaden med hjälp av våra intervjuobjekt. Resultat: IP-telefonins blygsamma utbredning på den svenska företagsmarknaden är dels praktisk, dels marknadspsykologisk då teknologin ännu inte nått full acceptans på marknaden. Ett antal framgångsfaktorer för tjänsteleverantörer har identifierats.

Författare

Markus Berglund Per Alfengård

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..