Sök:

Hur ska en bra förälder vara?

en studie på hur en grupp 6


Inom socialt arbete med barn och familj är föräldraskap och hur barn och föräldrarser på just detta en viktig faktor. Därför är det väsentligt att medvetenheten omvad som innefattas i ett bra, fungerande föräldraskap fördjupas. Barns uppfattningom sin egen tillvaro efterfrågas sällan. Vid en översikt av den forskning sombedrivits om barn och deras livssituation kunde vi konstatera att empirin i dessaavhandlingar i väldigt liten utsträckning kom från barnen själva.Uppsatsens syfte var att fördjupa kunskaperna om vad bra föräldraskap är sett urbarns perspektiv. Våra frågeställningar var: Hur ser barns bild av ett gott föräldraskaput? Finns det några skillnader mellan hur en bra mamma och en bra pappaska vara? För att besvara dessa frågeställningar lät vi en grupp 6: e-klassare skrivauppsatser utifrån de underliggande frågeställningar som bland annat handlar ombra egenskaper hos en förälder, vad som är viktigt att kunna prata med en förälderom och vikten av gränssättning. Studien utgår dels från Bowlbys anknytningsteori,där bindning och en trygg bas är centrala begrepp. Vi anlade ett systemperspektivi vår kvalitativa analys och tittade på föräldraskap både utifrån familjensom ett socialt system och familjen sett i ett samhällssystem. Analysen indelades iolika teman som både bygger på de frågeställningar barnen hade vid uppsatsskrivandetoch de mönster vi kunde se i deras uppsatser.Resultatet av empirin visade att ett gott föräldraskap handlar om att ge sina barnomsorg, skydd och trygghet. Vi kunde även se en viss skillnad i hur den undersöktagruppen barn beskriver en bra mamma respektive en bra pappa.

Författare

Kerstin Eriksson Inga-Lill Dahlin

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..