Sök:

Hur sjutton lär de sig?

en studie av lärstilar och
träblåsundervisning


Syftet med denna undersökning var att ta reda på musiklärares medvetenhet om inlärningsstilarna visuell, auditiv, taktil och kinestetisk och hur de kan användas i träblåsundervisning. Vidare undersöktes vad dagens instrumentallärare vet om dessa olika stilar, hur de identifierar dem hos eleverna samt hur de sedan använder sig av vetskapen om en elevs dominerande inlärningsstil i den fortsatta undervisningen. Undersökningen fokuserade på träblåsinstrumenten tvärflöjt och klarinett. Som datainsamlingsmetod valdes intervjuer, sex intervjuer genomfördes. Resultatet visade att dagens instrumentallärare har god kännedom om inlärningsstilarna visuell och auditiv. Lärarna drog paralleller mellan visuell inlärningsstil och notläsning, liksom auditivt inlärningssätt och gehörsspel. Kinestetisk och taktil inlärningsstil sågs som närliggande av en del av respondenterna. I undersökningen framkom även att alla inlärningsstilar bör finnas med i undervisningen även om läraren bör fokusera på den stil där eleven har lättast att lära sig.

Författare

Marit Lindås

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..