Sök:

Hur reducerar vi miljöpåverkan inom utbildning och yrkesliv?

En undersökning inom el och måleribranschen gällande strävan att nå hållbar utveckling för att lyfta in kunskapen i undervisningen

Frisörers arbete med preparat som påverkar hårets kemiska uppbyggnad ökar och därmed även felbehandlingar på salonger. Detta skapar frågor kring från gymnasieutbildningen nyexaminerade frisörers kunskaper kring hur frisörers arbetsmaterial, det vill säga kunden, fungerar i samverkan med den kemiska behandling som utförs. Forskning kring hår finns då produktionen av produkter är enorm, men frågan är om frisörerna som användare av produkterna sitter på kunskapen kring håret och om de använder den kunskapen när de arbetar med kunden.Fokus som använts i studien är grundade på tre områden. Dessa presenteras som: Kund som helhet eller bara hår? Undervisningens styrkor och svagheter samt Yrkesutövandets förutsättningar.Resultaten visar respondenters erfarenheter i arbetets fokusområden utifrån utbildningens inriktning. De påvisar skillnader i sin uppfattning kring förutsättningarna för kemiska behandlingar av kundens hår som skiljer sig beroende på vilken skola de gått på, men påvisar även skillnader efter hur praktikplatsers förhållningssätt kring hårets beskaffenhet. Upplevelser i undervisningen påvisar vad de anser vara bra respektive dålig lärostil. Utöver det är framtidstron för ett arbete i yrket inte glasklar.Diskussionen sker utifrån respondenternas syn på fokusområdena vägt mot branschens och skolans perspektiv.

Författare

Mattias Gustafsson Johansson Johnny

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för teknik, TEK

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..