Sök:

Hur redovisas miljöansvar i flygbranschen - En studie av de sex största aktörerna i Europa

Bakgrund och problem: Begreppet Corporate Social Responsibility kan delas upp iekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter. I takt med det växande klimathotet ökartrycket på företag att redovisa för de miljömässiga aspekterna. Då CSR-redovisningen ärfrivillig finns inga gällande lagar utan istället har principer och riktlinjer ifrån olikaorganisationer tagits fram. Flygbranschen har på senare tid hamnat i fokus förmiljödiskussionen dels genom ett ökat resande och dels genom EU: s förslag om attflygtrafiken ska ingå i handeln med utsläppsrätter. Det här leder fram tillproblemformuleringen i uppsatsen; Vad redovisar företag i flygbranschen gällandemiljöåtaganden och andra miljöaspekter?Syfte: Syftet med undersökningen är att kartlägga och analysera hur flygbranschen i Europaredovisar miljöaspekter och miljöåtaganden. Vidare är syftet att se hur väl deras rapporteringstämmer överens med en framtagen checklista utifrån vad GRI har för direktiv samtmiljöprinciperna enligt Global Compact.Avgränsningar: I den här uppsatsen kommer endast den europeiska flygbranschen attgranskas. Vidare undersöks bara den information som externa intressenter får ta del av såsomårsredovisningar, hållbarhetsrapporter samt företagens webbsidor. Slutligen, inom områdetför CSR ska undersökningen enbart fokusera på den del som rör miljöansvar.Metod: Uppsatsen bygger på en kvalitativ undersökning av företagens års- ochhållbarhetsredovisningar. I studien analyseras de sex största flygbolagen i Europa utifrån enframtagen checklista som bygger till stor del på riktlinjer framtagna av GRI och FN: s organGlobal Compact. Därefter har resultatet sammanställts företagsvis i empirin vilket sedanställts mot de valda teorierna intressent- och legitimitetsteorin i analysen.Resultat och slutsatser: Slutsatsen i den här uppsatsen är att det finns skillnader mellanflygbolagen i vad de redovisar. De traditionella bolagen redovisade betydligt mer änlågprisbolagen. Skillnaderna kan förklaras genom att de traditionella bolagen anses vända sigmot en annan marknad samt ha andra intressenter med andra krav än lågprisbolagen. Vidarekan skillnader uppstå genom att informationen som lämnas är frivillig. Till sist har företagenolika behov att skapa legitimitet eftersom de strävar efter att ha likasinnade värderingar somsina intressenter.Förslag till fortsatt forskning: Göra om studien om några år för att se ommiljöredovisningen har ändrats alternativt utöka studiens urval och på så sätt genomföra enmer kvantitativ undersökning av flygbranschens miljöredovisning.

Författare

Charlotte Lundström Karolin Ragnarsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..