Sök:

Hur påverkar olika faktorer prissättningen på produkten Komplett Media Center a20?


Prissättningen för ett företag kan påverkas av flera olika faktorer. Dessa faktorer är antingeninterna eller externa. När ett företag ska prissätta en ny produkt är det svårt att bedöma vilkafaktorer som är väsentliga. Utgångsläget är kostnaderna för produkten och därefter tas hänsyn tillhur de externa faktorerna påverkar prissättningen. Syftet med denna undersökning är att bedömahur marknaden, interna beräkningar och valutasvängningar påverkar prissättningen på produktenKomplett Media Center a20.För att bedöma hur de olika faktorerna påverkar prissättningen på produkten har vi utfört engruppintervju med företaget Komplett Data Sverige AB. Informationen vi tog del av under mötetmed företaget och kopplingarna till teorin visade att Komplett Data Sverige AB tillämpar en formav bidragskalkylering på produkten. Företaget använder sig av en marginal som blir påverkad avbåde interna och externa faktorer. Studien visar att kostnaderna för produkten är den del avprissättningen som har störst betydelse för Komplett Media Center a20 och att kunder ochkonkurrenter påverkar genom marginalen på produkten. Studien visar även att de olika faktorernapåverkar prissättningen under olika tidpunkter i produktlivscykeln.

Författare

Josef Neguse Manuel Fernandez

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..