Hur myndigheter definierar sina prestationer i förhållande till sina mål och hur dessa följs upp
FöretagsekonomiBusiness administration - management controlPrestationerMålstyrningStatlig ekonomistyrning
SAMMANFATTNING/SUMMARY
Titel/Title: Hur myndigheter definierar sina prestationer i förhållande till
sina mål och hur dessa följs upp./ How government authorities define their
performance indicators and measure them up in relationship to the goals.
Författare/Author Almaliki, Rayya; Hulaj, Anita; Nepola, Fisnik
Handledare/Supervisor: Gyllberg, Henrick
Sektion/Section: Sektionen för Management, Blekinge Tekniska Högskola./ The
Section of Management, Blekinge Institute of Technology.
Kurs/Course: Kandidatarbete i företagsekonomi (FEC007), 10 poäng./Bachelor?s
thesis in Business Administration (FEC007), 10 credits.
Syfte/Purpose: Syftet med denna uppsats är att studera hur statliga myndigheter
definierar och följer upp sina prestationer, i förhållande till uppsatta mål
för verksamheten./ The main purpose with this thesis is to research how
government agencies define their performance indicators and measure them up in
relationship to the goals.
Metod/Method: Vi har genomfört en kvalitativ fallstudie, där vi har utfört sex
semistandardiserade intervjuer på Blekinge Tekniska Högskola och Boverket. Det
material som vi har fått från intervjuerna samt annat sekundärt material, utgör
grunden för vår analys och slutsats./ We have done a qualitative case study,
where we did six semi standard interviews at Blekinge Institute of Technology
and Boverket. The material we got from the interviews and other secondary
material make up the ground, for our analysis and conclusion.
Slutsatser/Results: Utifrån vår studie har vi konstaterat att Blekinge Tekniska
Högskola och Boverket har problem med ekonomistyrning och målstyrning. Samt att
de har problem med att relatera sina prestationer med verksamhetens mål./ The
result of our study shows that Blekinge Institute of Technology and Boverket in
Sweden have problem with management control and management by objectives. They
have also difficulties to relate performance measures with their goals.