Sök:

Hur motiverar lärare i Idrott och hälsa elever till fysisk aktivitet?


Motivationsarbete är viktigt i skolans värld, särskilt i Idrott och hälsa, då många elever aldrigär fysiskt aktiva på fritiden, enligt litteraturen. Elevers inställning till fysisk aktivitet är enviktig grundsten till motivationen att delta i Idrott och hälsa. Syftet med examensarbetet varatt få djupare kunskap om lärares erfarenheter av att bemöta omotiverade elever till ett aktivtdeltagande i ämnet Idrott och hälsa. Syftet har även varit att belysa lärarnas erfarenheter av attstärka elever med dålig självtillit samt hur de förhåller sig till elevernas olika intressen ochbehov.Metoden som använts var kvalitativa intervjuer där fem stycken lärare i Idrott och hälsa, pågrundskolans senare del, intervjuats enskilt. Lärares erfarenheter från sin undervisning visadeatt samtal, kontakt och tillit till eleverna är det som är viktigast då det gäller att motiveraelever eller öka deras självförtroende i undervisningen. Tvång i undervisningen är inte någonlösning, utan istället låta eleverna göra någonting annat. För de elever som behöver stärkasjälvkänslan är det av vikt att låta dem hamna i situationer som de känner att de klarar av.Olika stationer i undervisningen kan underlätta för att bemöta elevernas olika intressen iundervisningen. En ökning av motivationen skulle även kunna uppnås om eleverna själva fårerfarenhet av de positiva effekter fysisk aktivitet för med sig. Entusiasm, tålamod ochförstärkning av olika slag är viktigt för att stärka och motivera elever. Resurser i form av merundervisningstid, extra lärare samt mindre elevgrupper skulle behövas i ämnet.

Författare

Sandra Engstrand

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..