Sök:

Hur matematiska kompetenser prövas för elever på international baccalauerate och elever på svenska nationella program

En jämförande studie av nationella prov i matematik B och C och final exam i mathematical studies standard level inom IB-programmet


För att undersöka eventuella skillnader mellan vilka matematiska kompetenser som prövas på IB-programmet och svenska nationella program har en analys av matematikuppgifter från de olika programmen genomförts. På IB-programmet har uppgifter från final exam i mathematical studiesstandard level gjorts och från de svenska en analys av uppgifter från nationella prov i matematik B och C. Analysen har genomförts med hjälp av kompetensramverk framtaget av Palm et al. (2004). Med hjälp av kompetensramverket har nyckelord och uppgiftstyper för de olika kompetenserna tagits fram för att kategorisera in uppgifter till en kompetens som är kärnan i uppgiften. Resultatet av studien visar på att det finns en skillnad mellan proven som analyserats då proportionerna av kompetenser som prövas skiljer sig åt mellan proven. Dock går det inte att göra en generalisering då det ej går att utesluta att det är slumpen som gett skillnaden i de analyserade proven. Vid ett större stickprov skulle det kunna vara möjligt med en generalisering om frekvensen av kompetenser som prövas är densamma.

Författare

Mikael Rösberg

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..