Sök:

Hur många meter är det till himlen?

Lärares och elevers erfarenheter av praktisk matematik utifrån exemplet att uppskatta längd


Syftet med vårt examensarbete var att utforska lärare och elevers erfarenheter av praktisk matematik utifrån exemplet att uppskatta längd. Fallstudien genomfördes på tre skolor i Skellefteå kommun och vi använde oss av kvalitativa forskningsmetoder där fyra lärare deltog i intervjuer och 16 elever deltog i observationer under aktiviteter. Resultatet av studien visade att lärares och elevers erfarenheter av praktisk matematik utifrån exemplet att uppskatta längd är varierande. Lärarnas egen inställning till ämnet matematik tycks ha betydelse för valet av deras undervisningssätt. Samtliga lärare framhöll att praktisk matematik är viktigt. En lärare menade att det bästa sättet att lära sig matematik är genom att använda hela sin kropp. De andra lärarna ansåg att praktisk matematik innebar att de mestadels använde sig av konkret material i undervisningen. Vår studie visade att de elever som i större utsträckning arbetade med praktisk matematik i skolan använde sig av mer kreativa strategier under de olika aktiviteterna.

Författare

Cathrine Fjellstedt Malin Staffansson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..