Sök:

Hur ledningen integreras efter ett förvärv

Ford-Volvo och GM-Saab


Förvärv blir mer och mer vanligt inom affärsvärlden. Företag förvärvar andra företag som har de konkurrensfördelar som de vill komma åt. Det kan handla om att få mer kompetens eller utöka sin marknadsposition genom att förvärva företag med utvecklad produktion. Dessa olika motiv leder till olika integrationsprocesser.Har ett företag flera motiv bakom ett förvärv ställer detta motstridiga krav på självständighet och beroende hos de båda företagen. Vissa förvärv kräver att integrationen är minimal för att inte förstöra det värdeskapande process som företaget vill åt. Samtidigt finns det förvärv som kräver en total integrering för att kunna utnyttja värdet vid produktionsresurser.Uppsatsen handlar om den paradox som uppstår när ett företag är ute efter flera värden hos det tilltänkta företaget och detta kräver motstridiga integrationsprocesser som ställer höga krav på ledningen. Detta leder fram till syftet som lyder: Uppsatsen ska undersöka hur ledningen i det förvärvade företaget utformas när förutsättningarna kräver stor grad av självständighet hos det förvärvade företaget.Den modell som används för att beskriva problematiken är framtagen av Haspeslah och Jemisons (1991) och beskriver integrationsprocessens krav på ömsesidigt strategiskt beroende i kombination med organisatorisk autonomi. Uppsatsen utvecklar deras resonemang och kompleterar modellen med nyckelfaktorer för hur en ledning ska utformas när det kommer till ett förvärv. Dessa nyckelfaktorer bygger främst på resonemang av Kitching (1967), Armour (2002) och Haspeslagh och Jemison (1991).För att beskriva och analysera problematiken i verkligheten används två förvärv, GM:s förvärv av Saabs personbilsdivision samt Fords förvärv av Volvo personvagnar. Dessa två fall ställer höga krav på organisatorisk autonomi. Vi har främst använt oss av sekundär data inhämtade ur två böcker som beskriver de båda förvärven ur ett populärvetenskapligt perspektiv.Det visade sig att de olika förvärven skiljer sig åt när det kom till utformningen av ledningen. GM bytte ut större delen av Saabs ledning medan Ford valde att behålla den ledning som redan existerade med några få undantag. De olika ledningarna uppfyllde till viss del de nyckelfaktorer som vi ansåg var viktiga vid en integrering. Det är däremot omöjligt att dra någon slutsats om lednings betydelse vid respektive utformning.

Författare

Johan Gustafsson Carolina Lindahl

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..