Sök:

Hur kvalitetsgranskar man ett skolbibliotek?

Den senaste tiden har en livlig debatt förts angående skolans kvalitet. Som en del av dennadebatt ingår skolbiblioteket samt dess roll i kvalitetsarbetet för att eleverna ska kunna nå deuppsatta målen. Genom en lagändring 2011 flyttades lagtexten om skolbiblioteket tillSkollagen och blev då en del av Skolinspektionens granskningsarbete.Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Skolinspektionen säkerställer attskolbibliotekslagen efterföljs. För att göra detta har intervjuer genomförts med rektorer dådessa är huvudmän över skolbibliotek samt med personal på Skolinspektionen då det är desom granskar skolbiblioteken. Vi har utgått från tidigare forskning som vi delade in tvåområden: skolbibliotekens roll samt kriterier som styr granskning. Forskningen belyser attsamarbete mellan lärare och bibliotekarier är avgörande för att skolbiblioteken ska utgöra enpedagogisk resurs i elevernas måluppfyllese. För att skapa en förståelse för begreppet kvalitetoch dess innebörd, vilket är avgörande i denna uppsats, belyses även detta i den tidigareforskningen.Utifrån intervjuer och den teoretiska bakgrunden framträder en bild av att det finns ett glappmellan vad skolbiblioteken skulle kunna vara och bidra med samt vad de faktiskt gör.Eftersom lagen utgår från tillgång till skolbibliotek tas det mindre hänsyn i inspektionerna tillsamarbete mellan skolbibliotekarier och lärare samt den pedagogiska resurs somskolbiblioteken skulle kunna utgöra.

Författare

Sofia Johansson Wenke Holmgren

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..