Sök:

Hur kan sjuksköterskan använda empowerment i vård utav ungdomar?

Syftet med litteraturstudien var att undersöka hur sjuksköterskan kan använda empowerment i vård av unga. Det finns ett stöd i de vetenskapliga artiklar som granskats att använda sig utav empowerment i vård av ungdomar. Litteraturstudien visar att empowerment stärker ungdomar. Sjuksköterskan kan genom empowermentåtgärder understödja så att ungdomar får en bra start i livet. De empowermentåtgärder denna litteraturstudie resulterar i visar att sjuksköterskan genom undervisning direkt till ungdomar men också till vuxna i ungdomars omgivning, stödjer ungdomar i den förändring de går igenom, samt guidar dem till ett sunt hälsobeteende med hjälp av prevention. Empowementåtgärden som syftar till att organisera hälsofrämjande aktiviteter ger ungdomar en möjlighet till att vara aktiva i något konstruktivt för deras hälsa. Något som framkommer i litteraturstudien är att sjuksköterskan som jobbar utifrån empowerment aldrig får frånta ungdomar deras makt att bestämma över sig själva. Sjuksköterskan kan understödja det hälsofrämjande, men valet måste ungdomar själva göra. Ett exempel är att enligt empowermentteori kan alkohol inte förbjudas, utan istället måste sjuksköterskan och vuxna i ungdomars närhet få ungdomar att välja bort alkohol själva. För att ungdomar skall vara empowered krävs att de besitter egenskaper som självförtroende, prestationsförmåga och att de är självförespråkare. När sjuksköterskan identifierar dessa resurser i form utav egenskaper använder hon empowerment i vård av unga. Empowerment ökar ungdomars medvetande för hur deras egen situation ser ut och det får dem att tänka kritiskt. Orems egenvårdsteori har används som teoretisk referensram i analysen utav resultatet.

Författare

Kesia Strandell

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..