Sök:

Hur kan man undervisa om energi i grundskolan fo?r att skapa demokratiska medborgare?

En studie av elevers uppfattningar av energi och energisystemet

Jag har gjort en kvalitativ underso?kning av elevers uppfattningar av energi, energisystemet och sinegen och ma?nniskans roll i detta system. Fokus har varit pa? karakta?ren av elevernas beskrivningar; vardagliga, samha?lleliga eller naturvetenskapliga, och om dessa har na?got samband med elevernas uppfattning av sin egen roll i samha?llets stra?van mot en ha?llbara utveckling. Underso?kningen bygger pa? en fenomenografisk analys av intervjuer genomfo?rda med sex elever i a?rskurs 9. Resultatet av underso?kningen visar att eleverna till stor del anva?nder en vardaglig fo?rklaringsmodell fo?r att fo?rklara begreppet energi. Na?gra anva?nder sig delvis av en naturvetenskaplig fo?rklaringsmodell. Dessa elever har dessutom en sto?rre fo?rsta?else av energisystemet, ba?de genom att de kan spa?ra energins va?g i systemet men ocksa? genom en sto?rre komponentka?nnedom av systemets delar. Dessa elever la?gger ocksa? fram argument om varfo?r det a?r viktigt att spara energi, resterande elever anser endast att det a?r viktigt. Slutsatser man kan dra av detta a?r att det a?r sva?rt att,som elev, verkligen fa? en fullsta?ndig bild av hur ma?nniskans energianva?ndning pa?verkar en sja?lv, samha?llet och miljo?n. Fo?rsta?else av ba?de energibegreppet och det system detta inga?r i a?r kunskaper eleverna beho?ver fo?r att, ba?de nu och i framtiden, go?ra va?l avva?gda val. 

Författare

Johan Boström

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..