Sök:

Hur kan en teater vidga sin publik?

En handlingsplan för hur Teater Västmanland ska få fler besökare


Problem: Teatrar står inför en ekonomisk förändring och kraven på att vara självförsörjande har blivit större. Därför framkom önskemål på förslag och åtgärder för vad Teater Västmanland bör göra för att få fler besökare.Syfte: Syftet var att ta fram en handlingsplan med åtgärder och förslag på vad Teater Västmanland bör göra för att få fler besökare. Vidare är syftet att handlingsplanen även ska kunna appliceras på andra teatrar.Tillvägagångssätt: I en förstudie samlades information in om teatermarknadsföring, upplevelser samt Teater Västmanland. Därefter skapades en analysmodell av teatermarknadsföringens grundpelare som låg till grund för frågeutformningen och insamling av huvudundersökningens data. För att påvisa vilka aspekter som är väsentliga då en teater vill få fler besökare gjordes en validering av huvudundersökningens data och teatermarknadsföringens grundpelare.Handlingsplan: Uppsatsens slutprodukt är en handlingsplan som summerar de förslag och åtgärder som framkom i valideringen av teatermarknadsföringens grundpelare. Undersökningen visade att publiken är viktigt för teater då den kan påverka teatern både positivt och negativt. Publiken står för den effektivaste teatermarknadsföringen, word- of- mouth vilket många teatrar lever på. Det är väsentligt för en teater att känna sin publik, personal och teater för att kunna uppnå önskat resultat. Vidare är det viktigt att teatern har en långsiktig planering som genomsyras av ett konsekvent tänkande och agerande. Störst vikt ligger dock vid att en teater är lättillgänglig och nyskapande.

Författare

Elina Starhagen Alexandra Karlsson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..