Sök:

Hur kan csr användas för att kommunicera ansvar mot kunderna?

 Titel:Hur kan CSR användas för att kommunicera ansvar mot kunderna?Nivå:C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare:Mia Grehn och Linn HynningHandledare:Agneta SundströmDate:2013 januariSyfte:Avsikten med uppsatsen är att skapa förståelse för hur två företag kommunicerararbetet med CSR och analysera hur konsumenter uppfattar deras CSR strategier och budskap.I studien fäster vi speciell uppmärksamhet på hur kommunikationen av företagens CSR arbeteuppfattas av konsumenter samt om företagen lyckats skapa trovärdighet hos dem.Metod:Studien är baserad på företagens insamlade sekundärdata. Denna information harsammanfattats och legat till grund för en enkätstudie. Enkäten har distribuerats via socialamedien Facebook.Resultat & slutsats:Studiens resultat tyder på att CSR-kommunikationen skiljer företagen åt.Detta var inget oväntat resultat då sekundärdata var tunn hos det ena företaget samt attkunskaperna hos konsumenterna var små. Som författare tror vi att det ena företagets arbete äri ett tidigt skede och det kan även bero på att företaget är rädda att kommunikationen skastjälpa mer än hjälpa.Förslag till fortsatt forskning:Vi tror att det skulle vara intressant att studera djupare i hurkonsumenter påverkas av de olika kommunikationskanaler som används av företag för attkommunicera arbete CSR företaget på en undermedveten nivå. Det skulle vara intressant attfölja de olika kontrollgrupper där den ena sidan "exponerade" för olika företagskommunikation av CSR och sedan se hur det faktiskt påverkade deras köpbeteende, oavsettom det är genom val eller inte.Uppsatsens bidrag:Detta arbete bidrar till att både företag och konsumenter får sig entankeställare. Vi måste lära oss att ta och leta efter den information vi tycker är viktigt att hakännedom om och både konsumenter och företag måste förstå vikten av att kommuniceraordentligt.Nyckelord:CSR, företagsansvar, kommunikation, budskap, kommunikationsstrategier.

Författare

Mia Grehn Linn Hynning

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..