Sök:

Hur handelns egna märkesvaror påverkar konsumentens upplevda variation inom ett sortiment


Syfte: Uppsatsen syfte är att ur ett konsumentperspektiv förklara huruvida det finns ett samband mellan konsumentens upplevelse av variationen och förekomsten av EMV inom ett sortiment. Teori En genomgång av befintlig teori rörande områdena konsumentupplevd variation, konsumentupplevd kvalite och EMVs inverkan på faktisk variation som har legat till grund för utformning av vår teoretiska referensram. Metod: För genomförandet av uppsatsen har vi ett deduktivt angreppssätt. Utifrån våra hypoteser har vi utfört en kvantitativ konsumentundersökning. Vidare har undersökningen utförts i två olika butiker med väldigt lika förutsättningar, förutom att EMV endast förekommer i den ena butiken. Undersökningens data har vidare operationaliseras för pröva hypoteserna. Slutsats: Genom vår undersökning kan vi visa att det finns indikationer som tyder på ett negativt samband mellan konsumentens upplevda variation och förekomsten av EMV inom ett sortiment. För tre av våra undersökningsvariabler kan vi påvisa en statistiskt säkerställd skillnad i konsumentens upplevda variation mellan butikerna. Variablerna utgörs av unika varumärken för butikskedjan, prisklasser och sammantagen variation.

Författare

Erik Källmin Andreas Bengtsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..