Sök:

Hur går det?

Sent anlända elever i grundskolan, exempel från Luleå

Barn och ungdomar som flyttar till Luleå från andra länder får först en skolintroduktion påförberedelseenheten Välkomsten. När de har grundläggande kunskaper i svenska, går deöver till grund- eller gymnasieskolan. Syftet med det här arbetet är att få en uppfattning omhur skolgången efter introduktionen fungerar för sent anlända elever i grundskolan i Luleå.Med fokus på integrering, individualisering och måluppfyllelse har jag undersökt denaktuella situationen för några elever i grundskolans senare år genom att intervjua dem ochderas lärare. Resultatet pekar på att eleverna är fysiskt och socialt integrerade i sina klasseroch skolor, men att deras utbildning till stora delar bygger på individuellt arbete ochindividuell handledning. Studiehandledning på modersmål förekommer inte, och bara enav de intervjuade eleverna deltar i modersmålsundervisning. Eleverna når dock flera avmålen för grundskolan. Det tyder på att många sent anlända elever har möjlighet få enfullständig grundskoleutbildning inom grundskolans ram om förutsättningarna förbättras.Därför vore det bra att veta mer om hur arbetet på skolorna går till; vad är det som leder tillmåluppfyllelsen i dag? Att följa många sent anlända elevers resultat under längre tid voreockså intressant, bland annat för att se i vilken mån skillnaderna i utbildningsnivå frånhemlandet jämnas ut under skolgången här.

Författare

Maria Ollikainen

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..