Sök:

Hur framställs manliga och kvinnliga ledarskapsstilar? - En forskningsöversikt


Problem: Det finns, enligt vår tolkning, en problematik inom ledarskapsforskning då vissa forskare fokuserar på kvinnans styrkor och förmågor medan andra poängterar mannens. Därtill finns de som ser till individen och dess beteende. Ledarskapsforskare angriper ämnet olika och lyfter därmed fram skilda synsätt gällande kvinnliga och manliga ledare. Då forskning, när den når ut, genererar kunskap till individer anser vi det vara viktigt att dessa får en helhetsbild av den problematik vi ovan presenterat. Om fokus enbart läggs på vissa aspekter kan detta, enligt oss, leda till att läsaren får ett tunnelseende. Detta begränsade synsätt kan i sin tur bidra till stereotypa föreställningar om huruvida mannen eller kvinnan är mest lämplig som ledare. För att tunnelseende inte ska uppstå anser vi att forskningen bör lyfta fram både mäns och kvinnors styrkor och förmågor samtidigt. Detta är även viktigt för att båda könen ska ses som varandras jämlikar på arbetsmarknaden samt få lika villkor och möjligheter till att göra karriär. Syfte: Vårt syfte är att beskriva och jämföra olika forskningsfälts framställning av manliga och kvinnliga ledarskapsstilar. Metod: Vi har genomfört en forskningsöversikt inom vilken olika forskares synsätt kring manliga och kvinnliga ledarskapsstilar har beskrivits och jämförts. Uppsatsen bygger på teoretiskt underlag, varför metoden är av kvalitativ karaktär. Resultat: Utifrån forskningsöversikten har vi kunnat identifiera tre olika synsätt på manliga och kvinnliga ledarskapsstilar:? Kön har betydelse för ledarskapet; det finns skillnader mellan manliga och kvinnliga ledarskapsstilar? Kön r av liten betydelse för ledarskapet; det finns f eller inga skillnader mellan manliga och kvinnliga ledarskapsstilar.? Kön ignoreras i samband med ledarskap; forskarna gör ingen koppling mellan ledarskapsstilar och kön Nyckelord: Ledarskapsstilar, könsperspektiv, könsneutralitet, stereotyper, könsordning, jämställdhet.

Författare

Anna Uppgren Madeleine Pålsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..