Sök:

Hur elever utvecklar sitt lärande med hjälp av ett elevbygge

Strömbackaskolan i Piteå har en unik undervisningsmetod när det gäller byggprogrammet, skolan har tillsammans med kommun och näringsliv ett pågående projekt. I projektet får elever under skoltid lära sig hur ett bygge fungerar, eleverna får delta när man bygger hyreshus. Syftet med denna studie är att beskriva elevers och före detta elevers uppfattningar om elevbygge som en del av utbildningen till byggnadsarbetare. Syftet har begränsats till följande tre frågeställningar: Vilka uppfattningar har elever och före detta elever om elevbygge: 1:a som del av utbildningen till byggnasarbetare 2:a i relation till arbetslivet 3:e vad gäller socialisering och sociala relationer. Undersökningen har gjorts via en kvalitativ/kvantitativ studie med intervjuer/enkäter och har genomförts på hösten 2010. De intervjuade är tidigare elever som gått på skolan som nu är vuxna och befinner sig i arbetslivet och dem som var inblandade i enkätundersökning är elever som har anknytning till elevbygget i sin utbildning. Resultatet visade att alla tillfrågade upplevde elevbygget som en positiv undervisningsmetod den visar även att samtliga inblandade var nöjda med sin utbildning. Elevbygget är som jag ser det inkörsporten till arbetslivet och en bra grund för yrkesstolta arbetare som fortsättningsvis ska bidra med en positiv utveckling inom byggnationer.

Författare

Joakim Lundqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..