Sök:

Hur bemöter pedagoger högpresterande barn i En skola för
alla

Studiens syfte är att enligt pedagogernas uppfattningar belysa och analysera högpresterande barns situation i ?en skola för alla?, samt ta reda på hur pedagoger bemöter högpresterande barn och vad pedagoger anser motiverar och utmanar barnens utveckling och lärande. Bakgrunden lyfter fram ämnesområdet med utgångspunkt i historia, internationella perspektiv, styrdokument och problematiken i den svenska skolan. Metoderna vi valt att använda är enkäter och intervjuer som vi sedan bearbetat och sammanfattat. Undersökningen genomfördes under två veckors tid, då vi först lämnade ut sexton enkäter till pedagoger på olika skolor och utifrån dessa lottade vi fram fem pedagoger inför intervjuerna. Av resultatet har det framkommit att pedagogerna i relativt stor utsträckning mött högpresterande barn, men att vissa aspekter i form av tidsbrist och brist på andra resurser gör det svårt för pedagogerna att tillgodose dessa barns behov. Vi kan tydligt se utifrån intervjuerna att pedagogerna gör sitt bästa för att ge högpresterande barn motivation och stimulans med hjälp av extra material och berikning i klassen. Vi har kommit fram till att pedagoger har stor betydelse för högpresterande barns utveckling och lärande.

Författare

Cecilia Hansson Linnéa Kero

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..