Sök:

Hur återspeglar läroböckerna tysk språkkultur i valet av tilltal?

En studie av tyska 1 och tyska 3.


Syftet med detta arbete är att visa hur tilltalet gestaltas i vardera tre läroböcker för gymnasieskolans nybörjartyska, tyska 1, och fortsättningstyska från grundskolan, tyska 3. Tilltalet i tyska summeras i orden Sie, som på svenska betyder ni, och du som i överensstämmelse med svenskan heter du. För att ta reda på hur tilltalet framställs beräknas dels andelen Sie- respektive du-dialoger, dels andelen tilltalsord i undersökta dialoger, en kvantitativ undersökning. Dessutom undersöks i varje lärobok hur olika åldersgrupper finns representerade i konversationer. Arbetet studerar även kvalitativa data. Ger böckerna instruktioner kring hur tilltalet i allmänhet bör praktiseras? I enskilda frågor observeras skillnader mellan de två språknivåerna. Resultaten visar att samtliga böcker i nybörjartyska tar upp tilltalsfrågan och varierar kommunikationen mellan olika åldersgrupper. I fortsättningstyska tar endast en lärobok upp tilltalet medan viss åldersvariation presenteras i ett läromedel. Presentationen av tilltalet visar överlag brister och lämnar frågor öppna för lärare och elev. Vad beträffar procentuellt utfall i dialoger och tilltalsord är det svårt att dra slutsatser om du- eller Sie-tilltal vinner mark på någon av språknivåerna. Hänsyn måste här även tas till åldersrepresentationen i böckerna vilken tenderar påverka resultatet. Tilltalet är en del av den tyska språkkulturen och läroboken bör uppmärksamma det i enlighet med Ämnesplan och kursplaner.

Författare

Ulrich Gütter

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..