Sök:

Hur arbetsterapeuter kan möjliggöra delaktighet i arbete hos personer med intellektuella funktionshinder


Syftet med studien var att ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv beskriva hur personer med intellektuella funktionshinder ges möjlighet till att vara delaktiga vid val, planering och utförande av sitt arbete. Den undersökta gruppen bestod av fem arbetsterapeuter med 1-15 års erfarenhet av att arbeta med personer med intellektuella funktionshinder i aktivitetsområdet arbete. En kvalitativ metod användes där informanterna genom att svara på öppna frågor berättade om några fall där klienter varit aktivt deltagande i val, planering och utförande av interventionerna. Intervjuerna analyserades utifrån en kvalitativ innehållsanalys som utmynnade i tre kategorier: "En fungerande kommunikation mellan alla inblandade parter", "Kunskap om klienten, aktiviteten och miljön" och "Att klienten känner trygget och stolthet i sitt arbete". De tre kategorierna beskriver vad informanterna anser är viktigt för att nå ett lyckt resultat. Resultatet antyder att arbetsterapeuter inom detta område arbetar klientcentrerat vilket ger klienter med intellektuella funktionshinder möjligheten att vara delaktiga vid val, planering och utförande av sitt arbete. Studien ger implikationer till arbetsterapeuter inom området för hur lyckade resultat mycket väl kan uppnås med hjälp av arbetsterapeutiska teorier och modeller och att lyckade resultat kan leda till att klienten känner trygghet, stolthet och självständighet.

Författare

Pernilla Sanfridson

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..