Sök:

Hur används läxan?

en intervjustudie om hur lärare idag
använder sig av läxan


Syftet med vårt arbete är att få en uppfattning om hur några lärare använder sig av läxan i undervisningen, samt vilken betydelse de anser den har för lärandet. Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie med sex lärare på högstadiet. Resultatet av vår studie visar att lärare använder sig av läxor, och att repetition och innötning är de främsta skälen till att språklärare ger läxa, men även den tidsbesparande aspekten är ett starkt skäl. Att eleverna får träna sig i eget ansvar verkar dessutom ligga i fokus. Lärarna känner även press från föräldrar att de ska ge läxor. Motargument till läxan är att den inkräktar på elevens fritid och fritidsaktiviteter, samt att olika hemförhållanden skapar olika förutsättningar för läxläsning, vilket vi även tagit upp i vår rapport. Ibland kan läxor tjäna ett syfte, ibland inte.

Författare

Ingela Särestöniemi Karin Hammas

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..