Sök:

Hur anpassade är räl- och hjulprofiler på Malmbanan?

Projektgruppen för underhållsgränser vid JVTC (järnvägstekniskt centrum) på Luleå tekniska universitet har beslutat att tillsammans med Banverket, MTAB, LKAB och Jernbaneverket fortsätta utreda räl- och hjulprofiler samt försöka föreslå åtgärder som sänker MTAB:s, Banverkets och Jernbaneverkets underhållskostnader. Räl- och hjulslitage är ett stort problem för både infrastrukturägare och tågoperatörer. Slitaget av räler och hjul sker när hjulet har flänskontakt, vilket främst sker i kurvor med radier mindre än 600 m. Oftast blir slitaget störst när malmvagnen går in/ut genom en kurva eftersom hjulen vill förflytta sig mot den yttre sidan av kurvan. Den effektiva koniciteten, som är förhållandet mellan rullradieskillnad på höger och vänster sida och den relativa sidoförskjutning, används i examensarbetet för att undersöka om hjulet kan styra utan flänskontakt. Syftet med detta projekt är att testa om beräkningarna av kontaktfunktionen i kalkylprog-rammet Excel kan användas för att utvärdera hur räl- och hjulprofilerna matchar varandra. Målet med projektet är att utvärdera nuvarande räl- och hjulprofiler gentemot intressenternas önskemål. Delmålen är att fastställa intressenternas önskemål på aktuella profiler, välja representativa räl- och hjulprofiler för vidare undersökning och kunna verifiera om intressenternas önskemål uppnås.

Författare

Diana Sundqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..