Sök:

Hur aktivitet kan användas vid arbetsterapeutisk behandling för patienter med bestående neglekt


Syftet med denna studie var att undersöka hur aktivitet beskrivs i litteraturen vid arbetsterapeutisk behandling av personer med bestående neglekt. Som redskap användes Anne G. Fishers sätt att beskriva hur aktivitet används av arbetsterapeuter. Metoden som användes var forskningsöversikt. Genom databaserad och manuell sökning har tolv studier inkluderats i forskningsöversikten och analyserats genom kvalitativ innehållsanalys. Analysen visade att beskrivningarna av aktivitet var indelade i tre av Fishers kategorier: ?Träning? ?Konstlad aktivitet? och ?Terapeutisk aktivitet?. I materialet fanns utförliga beskrivningar av tester utförda i aktivitet vilka användes före och efter behandling. Däremot framkom att de studier som analyserats endast innehöll kortfattade beskrivningar av hur aktiviteter i behandling utförts. Analysen visade också att arbetsterapeuter till stor del använder sig av aktiviteter ur kategorierna ?Träning? och ?Konstlad aktivitet? vilka Fisher menar inte bör utföras inom arbetsterapi.

Författare

Anna Carlsson Sonja Morin

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..