Sök:

Human Resource arbetets betydelse för lärande och kompetensutveckling inom två olika organisationer


Denna magisteruppsats handlar om vilken betydelse Human Resource arbetet har för kompetensutvecklingen inom två olika organisationer. Under senare år har relativt stora satsningar gjorts på personalutbildning och andra kompetensutvecklingsinsatser i arbetslivet. Forskning har visat att kunskapsproduktionen i samhället ökar ständigt och för att finna en lösning på detta har många företag valt att satsa på kompetensutveckling. Det bakomliggande antagandet har varit att det i allt högre grad är kunskap och kompetens än kapital som växer i framtiden. Därför bör såväl privata som offentliga organisationer satsa på kompetensutveckling både kortsiktligt och långsiktligt för att kunna möta de framtida kraven. En väl fungerande verksamhet har en god inblick i vilka krav som ställs på företaget och vilken kompetens som de anställda bör ha. Många företag har under 1990- talet drabbats av neddragningar som har resulterat i att försämrade förutsättningar för utbildningar som har till syfte att kompetensutveckla personalen. Syftet med uppsatsen har varit att skapa förståelse för HR arbetets betydelse för lärandet och kompetensutvecklingen inom två olika organisationer. Med hjälp av kvalitativa intervjuer visar resultatet på att respondenterna från båda företagen anser att kompetensutveckling är en viktig del för företagets framtid. HR arbetet har en tydlig koppling till kompetensutvecklingen eftersom det är inom HR avdelningen som den mesta planeringen och struktureringen sker. Vad som även framkommit är att företagen vill kompetensutveckla de anställda men att resurserna ofta inte räcker till för kontinuerlig kompetensutveckling. Det vilar istället på den enskilde individens ansvar att på egen hand utöka sina kunskaper.

Författare

Kiran Savasadia

Lärosäte och institution

Sektionen för management

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..