Sök:

?Hon blåste mig?

En studie kring elevers förväntningar på studie- och yrkesvägledning


Detta examensarbete tar upp frågan om vilka tidigare erfarenheter gymnasieelever i årskurs 1 har av studie- och yrkesvägledning på grundskolan i årskurs 9, deras syn på studie- och yrkesvägledarens yrkesroll i grundskolan, studie- och yrkesvägledarens arbetsuppgifter samt elevers förväntningar gällande studie- och yrkesvägledning. Undersökningen i arbetet genomfördes med en kvalitativ metod där vi har använt oss utav intervjuer med åtta gymnasieelever för att vi skall kunna få en överblick om vad för erfarenheter de har av en studie- och yrkesvägledare. För att vi skall kunna tolka resultatet har vi använt oss utav Hägg & Kuoppas samtalsmodell, Donald E. Supers teori och Angelöw och Johnssons rollteorier. Resultatet visar vilka erfarenheter gymnasieelever har haft med sina studie-och yrkesvägledare och även vad som har påverkat dem i deras beslut gällande gymnasievalet. Gymnasieeleverna lyfter även upp vilka arbetsuppgifter som de anser är relevanta för studie- och yrkesvägledare. Slutligen i vårt arbete har vi fått en bild på hur gymnasieelever upplever sina studie- och yrkesvägledare samt vad de anser att en studie- och yrkesvägledare bör arbeta med. I analysdelen kommer vi fram till att det uppstår en rollkonflikt mellan elever och studie- och yrkesvägledare eftersom att elevers förväntningar på studie- och yrkesvägledare inte stämmer överens med vad studie- och yrkesvägledare arbetar med. Nyckelord: Studie- och yrkesvägledare, studie- och yrkesvägledning, gymnasievalet, förväntningar och erfarenheter.

Författare

Mergime Mullici Basic Sanela

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..