Sök:

Högskolornas marknadsföring till gymnasieelever


Sammanfattning Titel: Högskolornas marknadsföring till gymnasieelever, kan högskolorna marknadsföra sig på andra sätt än de befintliga. Författare: Nela Masinovic, Bujar Zeka & Mirsad Sijecic Handledare: Thomas Danborg Institution: Blekinge Tekniska Högskola, Management Högskolan. Kurs: Kandidatarbetet i företagsekonomi, 15hp. Syfte: Genom att studera gymnasieelevernas och syokonsulenternas uppfattning om marknadsföringen från högskolor avser uppsatsen att identifiera andra möjliga marknadsföringsmetoder högskolorna kan använda sig av, än de befintliga. Metod: Syftet avser att besvaras utifrån kvantitativ med kombination av kvalitativ forskningsansats i form av enkätundersökningar och intervjuer. Kunskapsbidraget ämnar förse högskolornas marknadsföring med nya synsätt att marknadsföra sig mot gymnasieelever. Den primära datainsamlingen kommer ifrån individer om deltog i undersökningen, sekundärdata samlas ifrån tidigare forskning kring området. Undersökningen har genomföras med en abduktiv forskningsansats för att inte begränsas vid ett visst arbetssätt. Teori: Teorin bygger på hur marknadsföringen kan tillfredställa konsumenternas behov. Studiens teorikapitel riktar sig mot marknadsföring, där en bild av dagens mediesamhälle presenteras, kommunikation mellan säljare och konsumenter samt olika faktorer som kan vara påverkande vid konsumenternas köpbeslut. Slutsats: Gymnasieeleverna använder sig allt mer utav Internet då de söker information. Det är en viktig mediekanal som bör användas flitigt, samtidigt bör högskolor tänka på att ha med den informationen som gymnasieeleven oftast söker. Gymnasieeleverna samt syokonsulenterna menar att personlig kommunikation är viktig vid elevernas val av utbildning.

Författare

Nela Masinovic Bujar Zeka Mirsad Sijecic

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för Management (MAM)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..