Högskolornas marknadsföring till gymnasieelever
FöretagsekonomiBusiness administration - marketingMarknadsföringHögskolorGymnasieeleverSyokonsulenterPublic relationKommunikation.
Sammanfattning
Titel: Högskolornas marknadsföring till gymnasieelever, kan högskolorna
marknadsföra sig på andra sätt än de befintliga.
Författare: Nela Masinovic, Bujar Zeka & Mirsad Sijecic
Handledare: Thomas Danborg
Institution: Blekinge Tekniska Högskola, Management Högskolan.
Kurs: Kandidatarbetet i företagsekonomi, 15hp.
Syfte: Genom att studera gymnasieelevernas och syokonsulenternas uppfattning om
marknadsföringen från högskolor avser uppsatsen att identifiera andra möjliga
marknadsföringsmetoder högskolorna kan använda sig av, än de befintliga.
Metod: Syftet avser att besvaras utifrån kvantitativ med kombination av
kvalitativ forskningsansats i form av enkätundersökningar och intervjuer.
Kunskapsbidraget ämnar förse högskolornas marknadsföring med nya synsätt att
marknadsföra sig mot gymnasieelever. Den primära datainsamlingen kommer ifrån
individer om deltog i undersökningen, sekundärdata samlas ifrån tidigare
forskning kring området. Undersökningen har genomföras med en abduktiv
forskningsansats för att inte begränsas vid ett visst arbetssätt.
Teori: Teorin bygger på hur marknadsföringen kan tillfredställa konsumenternas
behov. Studiens teorikapitel riktar sig mot marknadsföring, där en bild av
dagens mediesamhälle presenteras, kommunikation mellan säljare och konsumenter
samt olika faktorer som kan vara påverkande vid konsumenternas köpbeslut.
Slutsats: Gymnasieeleverna använder sig allt mer utav Internet då de söker
information. Det är en viktig mediekanal som bör användas flitigt, samtidigt
bör högskolor tänka på att ha med den informationen som gymnasieeleven oftast
söker. Gymnasieeleverna samt syokonsulenterna menar att personlig kommunikation
är viktig vid elevernas val av utbildning.