Sök:

Hjälper anpassad motorisk träning barn med motoriska brister?

Studien har undersökt om motorisk anpassad träning ger någon observerbar effekt på elever med motoriska brister som har idrott och hälsa två gånger per vecka. Elever i skolår 2 (7 ? 8 år) observerades vid två tillfällen med sju månaders mellanrum på två snarlika skolor. För att mäta och registrera motoriskt status användes MUGI observationsschema. Materialet i studien omfattade 75 elever. De elever, på interventionsskolan (I-skolan), som fick MUGI poäng ? 6 vid första observationen erbjöds anpassad motorisk träning. Eleverna på jämförelseskolan (J-skolan) erbjöds däremot inte någon anpassad motorisk träning, detta för att en jämförelse mellan skolorna skulle kunna göras. Efter sju månaders anpassad motorisk träning hade 13 av 14 elever, i interventionsgruppen, signifikant förbättrat sin motoriska status medan endast 2 av 10 elever, i jämförelsegruppen, förbättrat sin motoriska status. Slutsats: anpassad motorisk träning, för elever med motoriska brister, har en positiv påverkan på motoriken, även om eleverna bara har idrott och hälsa två gånger per vecka.

Författare

Annika Henrikson Madeleine Nord

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Hälsa och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..