Sök:

Historisk skönlitteratur

en studie i barns läsvanor och ett
försök att stimulera till läsning av historisk skönlitteratur


Syftet med mitt arbete var att studera elevernas läsvanor samt undersöka deras inställning till olika kreativa uppgifter och till att läsa historisk skönlitteratur samt om de helst bara velat läsa utan andra uppgifter. Här arbetade vi med historisk skönlitteratur i den svenska historien under 1700- talet. Till grund för arbetet ligger LPO 94, kursplaner samt tidigare forskning. I läsprojektet ingick läsning av historisk skönlitteratur, skrivande av berättelse, bokomslag samt recensionsskrivande. Undersökningen genomfördes i en årskurs 5-6 i en skola i Luleå Kommun omfattande 23 elever. Projektet sträckte sig över 5 veckor. I början av projektet genomfördes en enkät för att få reda på elevernas läsvanor. Under projektet gjorde jag fortlöpande observationer. I slutet fick eleverna fylla i en slutenkät där arbetet med eleverna utvärderades. Resultatet visar att de var mer positivt inställda till det innehåll, den uppläggning och det genomförande jag använt mig av jämfört med att enbart läsa historisk skönlitteratur.

Författare

Solveig Andersson

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..