Sök:

Historiemedvetande och skriftliga prov


Syftet med följande undersökning är att granska om historielärare på högstadiet kan kontrollera om eleven fördjupat, eller förändrat, sitt historiemedvetande genom skriftliga prov. Om så är fallet kommer det även att undersökas på vilket sätt detta är möjligt. Undersökningen bearbetas genom att teorier från ett antal historiker och författare presenteras. Dessa beskriver och har teorier kring ämnena skriftliga prov, bedömning, historiekunskap och historiemedvetande. Ett viktigt begrepp som hanteras är historiemedvetande. Eleven får genom ett mer fördjupat historiemedvetande perspektiv på tidsdimensionen då ? nu ? sedan, och kan vidareutveckla sin identitet och se sig själv som både skapad och skapare av historien. Arbetet ger en översikt på begreppet historiemedvetande och hur lärare genom skriftliga prov kan utläsa om och på vilket sätt historiemedvetandet fördjupas hos eleven. Undersökningen genomförs dels med hjälp av en kvalitativ metod i form av intervjuer med historielärare på Korsavadsskolan i Simrishamn, och dels genom att teorier och tidigare forskning på området presenteras och diskuteras. I analysen behandlas empirin i koppling till dessa teorier och forskningsresultat. Slutligen presenteras vad denna undersökning har kompletterat forskningen på området med. Resultatet av undersökningen visar att historielärare på Korsavadsskolan anser sig kunna utläsa om eleven fördjupat sitt historiemedvetande genom skriftliga prov i historia. Detta under förutsättning att eleven har förmågan att analysera och dra kopplingar mellan dåtid, nutid och framtid. Lärarna hade svårare att urskilja historiemedvetandets andra innebörder nämligen om eleven kan förstå att han eller hon både är skapad och skapare av historien och utvecklar sin identitet.

Författare

Petra Andersson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..