Sök:

Historia som kärnämne

historieämnets utveckling och
förändring i gymnasieskolan


Huvudsyftet med detta arbete var att redogöra för de bakomliggande orsakerna och motiveringarna till att Historia, från och med höstterminen år 2007, blir ett kärnämne på gymnasienivå. De underordnade syftena var vidare att undersöka elevers inställning dels till ämnet historia samt till det faktum att historia skall bli kärnämne på gymnasiet. Detta gjordes genom en enkätundersökning. Även lärares syn på historia som kärnämne undersöktes och analyserades utifrån ett antal intervjuer. De metoder som användes i arbetet var litteraturstudier, kvantitativa enkätundersökningar, kvalitativa intervjuer samt komparation. I den inledande historiska tillbakablicken över historieämnets utveckling och förändring framkom att historieämnet minskat påtagligt i skolan med en acceleration runt 1990- talet. I uppsatsen redogjordes vidare för olika påtryckargrupper som verkat för att historia skall bli ett kärnämne. Processen bakom beslutet om att införa historia som kärnämne behandlades därefter och i den delen presenterades bland annat Gymnasiekommitténs betänkande i SOU 2002:120 ?Åtta vägar till kunskap?. Utifrån intervjuer gjorda med fyra gymnasielärare framkom att majoriteten välkomnade historia som kärnämne och ansåg att det var bra att alla elever skall läsa en 50 poängskurs i ämnet. Även bland eleverna var en majoritet för att historia skall bli kärnämne. Ett stort antal var även väldigt positiva till ämnet historia och ansåg att det var ett viktigt ämne. Processen att införa historia som kärnämne på gymnasiet har i det stora hela varit en smidig och relativt snabb process.

Författare

Jenny Lindblom Johan Pedersen

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..