Sök:

Hinder för investering i automatisk mjölkningskarusell


Sveriges och världens mjölkföretagare blir bara större och större. DeLaval AB har som följd av detta valt att utveckla en karusell med robotarmar som ska kunna mjölka större besättningar automatiskt. Karusellen introducerades i media under hösten 2010 och provas nu på ett par olika gårdar i världen. Jag har valt att göra en intervjuundersökning där jag frågat större mjölkföretag vad de ser för hinder för att investera i DeLaval ABs nya automatiska mjölkningskarusell. Jag var intresserad av vad det finns för hinder för en investering och vad DeLaval AB kunde göra åt dem för att fler ska bli intresserade av att investera i karusellen. Jag valde den kvalitativa intervju metoden till mina intervjuer för att kunna få fram lite mer av varje lantbrukare. Det visade sig bra då det var ganska lika tankar som lantbrukarna hade samtidigt som de flesta hade något speciellt att berätta. Den kvantitativa metoden hade förmodligen också fungerat men då hade det nog blivit ännu mer lika svar och jag hade inte kunnat ställa några följdfrågor vilket jag tyckte var nyttigt för mitt arbete. Med hjälp av mitt intervjuunderlag valde jag att intervjua en del av företagarna hemma på deras gårdar och de andra företagarna via telefon. Det var betydligt bättre att vara på företagarnas lantbruk då det kändes lite lugnare och det var lätt att se vad de menade när jag fick se ladugårdarna. Jag har intervjuat åtta lantbrukare där tre av dem hade mjölkningskarusell och de andra fem hade andra mjölkningssystem. Resultatet visade att det fanns en ganska stor nyfikenhet bland lantbrukarna på den nya karusellen men att kunskapen var ganska låg. De flesta ville också att kapaciteten skulle öka för att karusellen skulle bli intressant i deras företag. En del av lantbrukarna var också oroliga att bygga för små plattformar till karusellen så att de inte kunde utnyttja en eventuell kapacitet ökning på kor per timme. Två av de åtta jag har intervjuat ville också kunna applicera t.ex. Herd Navigator och utrustning för provmjölkning. Tre av lantbrukarna kunde tänka sig att köpa delar av den nya karusellens koncept. Alla lantbrukare tyckte idag att DeLaval AB gjorde en bra marknadsföring på sina befintliga produkter men att marknadsföringen behövde utvecklas på den automatiska mjölkningskarusellen. Jag tror att DeLaval AB ska satsa mycket på att öka kapaciteten på karusellen och se till att det går att utnyttja både Herd Navigator och att karusellen kan provmjölka. Det skulle också vara bra att kunna sälja delar av konceptet då detta förmodligen kommer få lantbrukare intresserade och med tiden kanske köpa hela konceptet.

Författare

Magnus Johansson

Lärosäte och institution

SLU/Rural Buildings and Animal Husbandry (until 121231)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..