Hinder för investering i automatisk mjölkningskarusell
Sveriges och världens mjölkföretagare blir bara större och större. DeLaval AB har som
följd av detta valt att utveckla en karusell med robotarmar som ska kunna mjölka större
besättningar automatiskt. Karusellen introducerades i media under hösten 2010 och
provas nu på ett par olika gårdar i världen.
Jag har valt att göra en intervjuundersökning där jag frågat större mjölkföretag vad de
ser för hinder för att investera i DeLaval ABs nya automatiska mjölkningskarusell. Jag
var intresserad av vad det finns för hinder för en investering och vad DeLaval AB kunde
göra åt dem för att fler ska bli intresserade av att investera i karusellen.
Jag valde den kvalitativa intervju metoden till mina intervjuer för att kunna få fram lite
mer av varje lantbrukare. Det visade sig bra då det var ganska lika tankar som
lantbrukarna hade samtidigt som de flesta hade något speciellt att berätta. Den
kvantitativa metoden hade förmodligen också fungerat men då hade det nog blivit ännu
mer lika svar och jag hade inte kunnat ställa några följdfrågor vilket jag tyckte var
nyttigt för mitt arbete. Med hjälp av mitt intervjuunderlag valde jag att intervjua en del
av företagarna hemma på deras gårdar och de andra företagarna via telefon. Det var
betydligt bättre att vara på företagarnas lantbruk då det kändes lite lugnare och det var
lätt att se vad de menade när jag fick se ladugårdarna. Jag har intervjuat åtta lantbrukare
där tre av dem hade mjölkningskarusell och de andra fem hade andra mjölkningssystem.
Resultatet visade att det fanns en ganska stor nyfikenhet bland lantbrukarna på den nya
karusellen men att kunskapen var ganska låg. De flesta ville också att kapaciteten skulle
öka för att karusellen skulle bli intressant i deras företag. En del av lantbrukarna var
också oroliga att bygga för små plattformar till karusellen så att de inte kunde utnyttja en
eventuell kapacitet ökning på kor per timme. Två av de åtta jag har intervjuat ville också
kunna applicera t.ex. Herd Navigator och utrustning för provmjölkning. Tre av
lantbrukarna kunde tänka sig att köpa delar av den nya karusellens koncept. Alla
lantbrukare tyckte idag att DeLaval AB gjorde en bra marknadsföring på sina befintliga
produkter men att marknadsföringen behövde utvecklas på den automatiska
mjölkningskarusellen.
Jag tror att DeLaval AB ska satsa mycket på att öka kapaciteten på karusellen och se till
att det går att utnyttja både Herd Navigator och att karusellen kan provmjölka. Det
skulle också vara bra att kunna sälja delar av konceptet då detta förmodligen kommer få
lantbrukare intresserade och med tiden kanske köpa hela konceptet.