Herrljunga stationsområde - en praktisk tillämpning av tre analysmetoder
Fysisk planeringSpatial planning - communicationsSpatial planning - local planningSpatial planning - regional planningStationsnära lägeAnalysmetoderReferensstudieFallstudieHerrljungaStationsområdeMarkanvändningsförslag
Vi reser allt mer och vi reser allt längre. Till följd av vidgade
arbetsmarknader och en ökad klimatmedvetenhet har tågresandet fått större
fokus, och orter med järnvägsstationer har fått ökat intresse både för in- och
utpendling. Ett välplanerat stationsområde kan vara avgörande för en
stationsorts attraktivitet samtidigt som de är bland de mest komplexa områdena
att planera. Sambanden mellan den fysiska utformningen av stationens närområde
och människors transportval kan vara svår att uppfatta. För att kunna
presentera planeringsförslag i ett stationsnära läge krävs därför grundliga
analyser av ortens lokala planförhållanden.
Syftet med detta kandidatarbete är att utvärdera analysmetoder för bedömning av
orter i stationsnära lägen som kan appliceras på Herrljunga tätort, genom att
studera tre handböcker från andra delar av Sverige. En forskningsöversikt
lyfter fram ämnets relevans inom ämnesgrenen fysisk planering och presenterar
några tidigare sätt att ta sig an problemet. Avslutningsvis kommer ett
översiktligt markanvändningsförslag för Herrljunga att presenteras med stöd av
handböckerna och studerad litteratur.
Kandidatarbetet är uppdelat i tre delar som kan läsas i följd eller oberoende
av varandra. Den första delen behandlar kandidatarbetets teoretiska del, den
andra delen består av referensstudien och den avslutande delen innehåller
tillämpning och rekommendationer för fortsatt planering i Herrljunga.