Sök:

Havets möjligheter och utmaningar.

  ABSTRACTSjöfart är ett nödvändigt transportsätt för att frakta de varor som jordens befolkning önskar från världens alla hörn. Det finns flera typer av fartyg, exempelvis container, ro-ro, bulk och färjor. Fartyg enstyckstillverkas och konstrueras efter sin rutt och typ av last. Propellerval görs genom studier av kraft och verkningsgrad med hjälp av metoderna: rörelsemängdsmetoden och bladelementmetoden.Ett kylfartyg har designats för att lasta 400 containrar och ha en marschfart på 19 knop. Detta för att hinna transportera 4000 ton citrusfrukt mellan medelhavsområdet och Stockholm varje månad. Fartyget är slankt och har en längd på 139 meter och ett Froudes tal på 0,26. Fartyget drivs med en motoreffekt på 8,7 MW med en säkerhetsmarginal för svårt väder och extra hård belastning.Världens energibehov och behov av fossila bränslen är stora och i takt med att de lättåtkomliga källorna tar slut spånas det i möjligheterna att utvinna gas i Arktis. Arktiska rådet och OSPAR jobbar på regelverk som ska förhindra oljespill och andra olyckor. För att kunna borra i Arktis krävs anpassade plattformar och supplyfartyg vilka hindrar att is når borrutrustningen då det skulle ha förödande konsekvenser om enriser skulle skadas.Det går att utvinna olja i Arktis under förutsättningen att plattformen kan förankras. Detta kan ske under sommarhalvåret då det är isfritt, på ett havsdjup av 110 m med hjälp av 16 styckenDanforth-ankare och kätting på 1100 m. Kättingarna ska ligga enligt catenary mooring-konfigurationen för att ankarna endast ska utsättas för horisontella krafter.

Författare

Elin Ogeman

Lärosäte och institution

KTH/Farkost och flyg

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..