Sök:

Hastigheter på lokalgator

en studie av gaturummets påverkan


En gatas geometriska utformning är av betydelse för de val vi gör längs en sträcka.Det kanske viktigaste valet är hastighet, vilket är nära kopplat till olyckor och kan påverka en känsla av otrygghet längs gatunätet. Dimensioneringsfaktorerna på det vägnät vi har idag skiljer sig vitt åt, genom varierade gatubredder och korsningsavstånd men även olika högsta tillåtna hastigheter för vägar med samma dimensionering. Hastigheter påverkar människor både direkt och indirekt, och kan ge upphov till mycket svåra skador för den enskilda. I ?Nollvisionen? anges långsiktiga mål som eftersträvas vid svensk transportplanering. Undersökningen inleds med en litteraturstudie om vägars dimensionering och val av högsta tillåtna hastighet på olika sträckor. Därefter har en kvantitativ fältmätning av hastigheter genomförts på 12 sträckor. På sträckorna uppmättes ingående variabler och resultaten sammanställdes. Sammanställningen går ut på att kombinera dessa till ett linjärt samband, vilket legat till grund för en lättförstådd och enkel modell för beräkning av medelhastighet och 85-percentilhastighet utifrån vägbredd, korsningsavstånd, vinterväglag, årsdygnstrafik, högsta tillåtna hastighet. Detta examensarbete kommer förhoppningsvis att användas som ett hjälpmedel vid framtida projektering av vägnät. Resultaten av mätningar och multipel linjär regression gav följande uttryck för hastigheter: R_adj^2 = 62,2% 85-percentil = 23,776 + 0,012750 Korsningsavstånd + 0,004217 ÅDT + 0,38118 Skyltad högsta tillåtna hastighet R_adj^2 = 44,6% Medelhastighet = 19,3 + 0,00320 ÅDT + 0,327 Skyltad högsta tillåtna hastighet

Författare

Henrik Cederlund

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..