Harry Potter och De Kritiska Rösterna

Fyra ungdomars åsikter om kritiken gentemot Harry Potter-böckerna

Huvudsyftet med studien är att genom fyra djupintervjuer granska några unga läsares syn på HarryPotter och den kritik som framförts gentemot fenomenet, alltså att framhålla ungdomarnas röst, somen motpol till de vuxna som har kritiserat böckerna. Ett annat syfte är även att lyfta fram böckernasbetydelse inom medieundervisning, då de idag är mer än bara böcker och oftast en del av dentransmedialisering, där böcker blir film och där böcker inte säljs utan medieuppbåd. I uppsatsenpresenteras fyra av de många kritiska åsikter som framförts gentemot Harry Potter-böckerna ochdessa kommenteras och diskuteras av fyra ungdomar i 17-årsåldern. De fyra kritiska åsikternagäller; magiinslaget i böckerna; rädsla för att de som inte läser böckerna skall känna sig utanför;den sneda familjebilden; samt de stereotypa könsrollerna. De fyra informanterna, två pojkar och tvåflickor, reagerar i stort sett likadant gentemot dessa. I sammandrag tycker de att kritiken är överdrivenmen de har alla en förståelse för att böckerna kan bli kritiserade. De uttrycker alla en oro för attbarn kan bli negativt påverkade av böckerna, men tycker samtidigt att de själva inte blivit påverkade,trots att de själva började läsa böckerna då de var barn. Slutsatsen för arbetet är i korthet attkritik gentemot Harry Potter-böckerna inte påverkar hur dessa ungdomar betraktar dem, och deanser att kritik mot böckerna snarare ökar intresset för böckerna än motsatsen.

Författare

Madelene Skillström Bygg

Lärosäte och institution