Sök:

"Har du stånd?"

En studie av pedagogers förhållningssätt till sexualundervisning i grundsärskolan.


Syftet med studien var att undersöka hur en grupp pedagoger, verksamma i en grundsärskola i norra Sverige, resonerar kring innehåll och metodval i den sexualundervisning de bedriver alternativt inte bedriver. För att ta del av pedagogernas resonemang har enskilda kvalitativa intervjuer genomförts med fyra verksamma pedagoger i grundsärskolan. Resultatet har diskuterats utifrån queerteori och sociokulturell inlärningsteori. Två av pedagogerna ansåg att det bedrivs sexualundervisning i verksamheten medan de andra två menar att sexualundervisning inte bedrivs. Resultatet visar att den vanligaste metoden för sexualundervisning är spontana dialoger som följer av elevers frågor. Därmed bygger innehållet i sexualundervisningen på vad eleverna frågar och den tenderar att bli godtycklig. De två pedagoger som menar att sexualundervisning bedrivs motiverar den med alla de styrdokument som gäller för grundskolan. De två pedagoger som hävdar att sexualundervisning inte bedrivs menar att det inte går att motivera. Det framkommer också att pedagogerna är medvetna om den heteronorm som råder kring sexualitet men trots detta tenderar en heteronorm att göra sig gällande i pedagogernas resonemang om sexualundervisning i särskolan.

Författare

Sophie Drottz

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..