Hantering av den personliga integriteten inom e-handel
Enkätundersökning för registrerade användare på sidan tradera. Värden inom den personliga integriteten tas fram och andra viktiga faktorer för ett e-handelsföretag
PrivacyValue sensitive designE-commerce and initial trustPersonlig integritetVärdekänslig designE-handelInledande förtroende
Allt fler företag väljer att vara webbaserade och ägna sig helt till e-handel. Samtidigt fortsätter antalet e-handelsföretag att öka i antal kraftigt. Företagens behov av personlig information och kunddata har även ökat för att förbli konkurrenskraftiga. Vilket skapar ett problem, behovet av denna personliga information hos företagen riskerar att inkräkta på användarens personliga integritet. Tidigare forskning presenterar inte mycket angående värdet av den personliga integriteten och de fördelar ett skyddande av detta genererar. En empirisk studie bland svenska användare på e-handelssidan tradera där deltagarna delade deras åsikter och värden angående den personliga integriteten och e-handel utfördes och sammanställdes. Den personliga integriteten ses som ett värde för att utreda detta begrepp med en konceptuell utredning, som är en teori inom värdekänslig design. Bidraget till forskningen är ett ramverk för e-handelsföretag som handlar om hur de skall hantera den personliga integriteten. Arbetet har präglats mycket av inläsning som det har getts utrymme för inom rapporten.