Sök:

Hantering av ÄTA-arbeten inom Trafikverket

Varför skiljer mängden ÄTA-arbeten i relation till entreprenadsumman mellan Trafikverket Investerings olika distrikt


Entreprenörens åtaganden gentemot beställaren regleras i ett entreprenadkontrakt. Utöver de arbeten som ingår i entreprenadkontraktet kan extra arbeten uppstå genom antingen tillägg till-­ eller ändringar av det ursprungliga kontraktet. Det händer även att kontrakterade arbeten utgår då de anses överflödiga. Sammantaget kallas detta för ändrings, tilläggs-­ och avgående arbeten eller mer vanligt ÄTA-­arbeten.Trafikverket Investering distrikt Nord hade i sina entreprenader för verksamhetsåret 2012 en ÄTA-­andel i relation till entreprenadkostnaden på ca 21 %. Motsvarande siffra för Trafikverket Investering distrikt Mitt låg under samma period på ca 14 %. Hur är det möjligt att Trafikverket Investering distrikt Nord har så pass mycket mer ÄTA-­arbeten i relation till entreprenadkostnaden än övriga distrikt?Genom att jämföra utfallet för fem stycken avslutade förstärkningsprojekt från Trafikverket Investering distrikt Nord med utfallet från fem stycken likvärdiga projekt från Trafikverket Investering distrikt Mitt har slutsatser dragits att båda distrikten bör se över sin interna kontering av ÄTA-­arbeten. Detta eftersom det dels konteras ÄTA-­arbeten på konton ej avsedda för ÄTA-­arbeten men även ?döljs? en del ÄTA-­arbeten genom mängdförändringar i mätsedlar. Jag har även konstaterat att eftersom det brister i den interna konteringen finns det anledning för Trafikverket att fundera över hur rättvisande statistiken över ÄTA-­arbeten i relation till entreprenadsumma egentligen är. Förhoppningsvis kommer denna studie att bidra till en ökad diskussion kring det komplexa ämnet ÄTA­hantering i anläggningsprojekt.

Författare

Patrik Wilhzon

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..